loader-logo
Maksud

Kas jagad tihti kingitusi? Maksustad ka?

Tänapäeva ettevõtja varustuses on mitmeid turustusmeetmeid kliendi tähelepanu ja lojaalsuse saavutamiseks. Üheks nendest on näiteks Instagram’is ja Facebook’is levinud “GIVEAWAY”. Kas teadsid, et seda peab maksustama kui kingitust? Vaatame allpool mida veel peab maksustama ja kas kõike?

Jagaksin kliendile pakutavaid hüve kingitusteks ja müügistrateegiaks. Ühed maksustatakse üldjuhul 25% ettevõtte tulumaksuga, teised aga maksustamisele ei kuulu.

Giveaway ehk tarbijaloterii – selle ilmestamiseks sobib näide, kus kõigi inimeste vahel, kes täidavad kõiki tingimusi, loosib ettevõtja välja midagi. Sellise tegevuse puhul selgub auhinna saaja alles loosimise tulemusena ning hüvet ei saa iga liituja. Seetõttu käsitletakse loosimise tulemusena antavat auhinda kui maksustatavat kingitust, ning maksustatakse 25%-ga.

Reklaamkingituste puhul on oluline nende väärtus ilma käibemaksuta. Kui see on kuni 10 eurot, siis ei ole see maksustatav. Kui kingituse hind on üle selle, ei ole lubatud sellelt sisendkäibemaksu maha arvata ning täisväärtuses kingi maksustatakse 25%-ga.

Ettevõtja poolt tavaliselt müüdava kauba näidis, mis on reaalselt mittemüüdav ning mille peab eksisteerib sellekohane märge, on aga mittemaksustatav.

Müügikampaaniate puhul on peamiselt tegemist ettevõtte hinnapoliitikaga ning see ei too hüve andjale kaasa täiendavat tulumaksukohustust. Hinnapoliitikana on sellised müügikampaaniad üldiselt mõistetavad ka saaja poole pealt, st ostja ei tunneta, et ta oleks saanud kingituse, vaid leiab, et ta sai sama raha eest rohkem kaupa. Kingitustena ei käsitleta ka kaupade või teenuste allahindlusi ja soodusmüüke.

Lisaks vaatleme ka sponsorlust, kui turundusstrateegiat. Sponsorlus sisuliselt on tehing, mille eesmärgiks on millegi vastu saamine (kõige enam reklaami). Sponsorlus võib seisneda raha või teenuse andmises kultuuriasutusele mingi ürituse või ettevõtmise läbiviimiseks kindla vastuteene eest. Nii on sponsorluse puhul tegemist ettevõtte turundusstrateegia osaga, millest vastutasuna loodetakse majanduslikku tulu. Selline sponsorlus ei ole maksustatav. Sponsorlus peab olema väga hästi dokumenteeritud – mida selle eest saadi. Sponsorluse korral tuleb vaadata tehingu majanduslikku sisu ja vastavalt antud hinnangule toimub maksustamine (ega ei ole kingitus ega annetus, kas on ettevõtlusega seotud kulu?).

Sponsorluse eest vastu saadud teenuse ja kauba puhul, mida tegelikult kasutab töötaja, on tegemist erisoodustusega. Samuti, kui tööandja saab kauba ostmisel kaasa täiendava hüve või loositakse talle välja teatud auhind (kinkekaart) ning tööandja otsustab selle hüve edasi anda oma töötajale, siis tekib ka erisoodustus. Erisoodustuse hinnaks on antud juhul üleantava hüve turuhind.

Ülevaadet koostas:
Natalia Gorpinchenko | Accountex OÜ