loader-logo
Äri

Frantsiis. Kas, kust ja kuidas?

Tahad oma äri, kuid ärimaailmast ei tea eriti midagi? Siin on sulle midagi huvitavat, et saaksid alustada.

Arvatavasti oled kuulnud sellist terminit nagu frantsiis. Frantsiis on juriidiline ärikokkulepe, mille järgi ettevõtja saab frantsiisilepingus sätestatud tingimustel õiguse kasutada juba teise ettevõtte olemasoleva (arvatavasti mujal maailmas tuntud) ärikontseptsiooni ja tema kaubamärki. Selle eest maksab ta perioodilist kasutustasu (royalty), ühekordset lepingu alustamise tasu (initial fee) ja/või turundus- ja reklaamitasu (advertising fee). Samuti on frantsiisivõtjal õigus saada vajaliku väljaõppet, informatsiooni ja juhiseid, et tegutseda korralikult just selle ärikontseptsiooni raames.

Ma leian, et frantsiis on hea võimalus ennast proovile panemiseks algajale ettevõtjale. Miks?

  • Sa ei pea leiutama.
  • Frantsiis minimiseerib algaja vigu ja läbikukkumise riski. Frantsiisivõtja kontroll äri toimimise üle on minimaalne. See süsteem on juba välja töötatud ja toimiv.
  • Frantsiisiga saab kaasa palju kontakte (sh tarnijate).
  • Ostes frantsiisi, liitub frantsiisivõtja kontrollitud reklaammehhanismiga või niinimetatud ühise reklaamiga.
  • Sa nagu ei alusta nullist, sinu toodet juba tuntakse.

Võib olla kõlab nüüd see frantsiis nagu ime. Ei, see ei ole ime! Kui sa ei kontrolli tulusid ega kulusid (nagu igas äris), ei kindlusta sulle vaid frantsiisi (loe tuntud nime) olemasolu kasumit! Kuid sa nagu teeks ise äri aga toimiva ärimudeli järgi, mis on kindlam (võib olla mõnes mõttes lihtsam). Antud toimiva ärimudeli raames saad sa kontrollida sortimenti, hindu, töötajaid, töötasusid, muid kulusid – ehk saad mõjutada oma kasumit.

Millised on frantsiisi eelised ja puudused?

Eelisteks on:

  • Kuna kaubamärk on juba tuntud, siis frantsiis annab suure konkurentsieelise.
  • Ei pea leiutama – kauba või teenuse tootmisprotsess koos kõikide koostisosadega on sisse kirjutatud lepingusse.
  • Väljatöötatud ärimudel ja äriplaan maandavad tunduvalt riske.
  • Frantsiisivõtjal on võimalus kasutada frantsiisiandja teadmisi, oskusi ja kogemusi, mis põhinevad pikaajalisel ja elujõulisel praktikal.
  • Frantsiisivõtjalt on võimalik saada väljaõpet ja tuge, mis maandab läbikukkumise riski ja aitab vältida juhtimisvigu.
  • Vahest võib frantsiisiandja pakkuda ka finantstuge, või hoopis olla käendajaks.
  • Ühise reklaami eelis üle kogu frantsiisi.
  • Ligipääs ülemaailmsele kliendibaasile.
  • Ligipääs tarnijate baasile.
  • Ka turuanalüüsi infot võib saada frantsiisiandjalt.

Millised on siis puudused:

  • Frantsiisiandja kontroll, ehk sõltumatuse puudumine.
  • Raporteerimiskohustus.
  • Ei saa olla loominguline, kuna kõik on lepingus kirjas.
  • Hinnapoliitika kooskõlastamine.
  • Litsentsi-, frantsiisi- ja reklaamitasud.
  • Esialgne investeering võib olla väga suur.
  • Tarnijate nimekiri on kindlalt määratletud.
  • Lepingutingimuste mitterjärgimisel on kerge jääda ärist ilma.
  • Riskid seotud frantsiisiandjaga.

Kui sa juba enam vähem tead, mis sind eest ootab (tasud ja range kontroll, kuid suurepärane kogemus), tuleks hakata valima frantsiisi. Millest alustada?

  1. Kõigepealt tuleks valida valdkonda, mis pakub tõeliselt huvi! Uuri kindlasti, kas selles valdkonnas on tihe konkurents ja kas kliente jätkub?
  2. Arvutada, kui palju oleksid sa võimeline investeerima ärisse ilma riskimata ja laenu võtmata.
  3. Hakka valima frantsiise – kust? 60 pakkumist leiad lehelt https://www.franchising.ee  veel saad vaadat siit https://www.franchiseeurope.com/european-franchises/estonia/64/

Frantsiiside valikust pööra tähelepanu järgmistele aspektidele:

  • Frantsiisiandja taust
  • Kui suured on alustustasud
  • Kui suured on frantsiisitasud ja mida nad sisaldavad
  • Kui pikk on tasuvusperiood? Mis eeldatav majandustulemus, ROI

Kui oled valinud mõnda konkreetset frantsiisi, vaata kindlasti, kas frantsiis sisaldab:

  • Juba toimivat ärikonseptsiooni, mis on pikalt olnud turul
  • Turul tuntud brändi (Eestis registreeritud kaubamärki)
  • Väljaõppet
  • Igapäevase majandamise raamatut
  • Turunduse tuge ja muud abivõimalust (näiteks müügipunkti käivitamisel ja algusfaasil)
  • Toimivat kogemustevahetust teiste frantsiisivõtjatega

Lisaks uuri:

  • MILLISED NÕUDED ON FRANTSIISIVÕTJALE
  • Kui tähtis on kontseptsiooni järgimine, ning kui palju saad/pead ise otsustama
  • Kuidas toimub frantsiisiandjale raporteerimine ja mis näitajaid jälgitakse
  • Millised on selle frantsiisi konkurendieelised
  • Võid paluda tutvustavaid materjale (frantsiisi brošüür, näidisleping, küsimustik frantsiisivõtjataustaga tutvumiseks)
  • Kuidas võib leping lõppeda, mis toimub pärast seda
  • Millised on trahvid ja sanktsioonid

Kordan ennast. Aga olen siiski arvamusel, et frantsiis on tõeliselt hea võimalus panna end alustava ettevõtjana proovila, ning saada suurepärast kogemust oma ala proffesionaalidelt, nendelt, kellel kõik on juba välja tulnud. Edu valimisel ja katsetamisel. Vajadusel oleme alati abiks finants-, äri- ja maksunõustamisel.

Ülevaadet koostas:
Natalia Gorpinchenko   | Accountex Raamatupidamine



© Kõik õigused kaitstud.